مجله خودرو مجله خودرو .

مجله خودرو

مك لارن ۵۷۰S؛ هيجان مسابقه در خيابان هاي شهر

 

مك لارن ۵۷۰S يك ماشين مسابقه اي براي خيابان ها است كه از سرعت بالا، توانايي باورنكردني، طراحي و استايل ديوانه كننده برخودار است. ديگر سوپر ماشين ها ممكن است راحت تر باشند، برخي هم حتي ممكن است پيشرفته تر باشند و از سيستم الكترونيكي بهتري در آنها استفاده شده باشد اما ماشين هاي كمي در دنيا وجود دارند كه مانند اين نمونه بتوانند هر بيننده اي را از حيرت تا حد مرگ برسانند.

,خودرو،مك لارن,[categoriy]

مك لارن ۵۷۰S؛ لذت و هيجان مسابقه در خيابان هاي شهر

مردم اغلب از اينكه ژورناليست ها چگونه مي توانند دو ماشين تويوتا كرولا و مك لارن ۵۷۰S را كه قطب مثبت و منفي هم هستند و تفاوت هاي زيادي با هم دارند را در يك رده ارزيابي كنند، شگفت زده مي شوند.

به گزارش آكاايران: البته كارشناسان خبره اين حوزه مي توانند از تجربيات خود براي مقايسه انواع خودرو با يكديگر و خودروهاي تازه وارد به بازار استفاده كنند و اين كار براي آنها كار سختي محسوب نمي شود. و دقيقا به واسطه اينكه من قبلا سوار ماشين هاي عالي مثل آئودي R8-V10 و نيسان GT-R و داج وايپر شده بودم با اطمينان به شما مي گويم كه مك لارن ۵۷۰S نيز يكي از انواع خوب ماشين هاي تازه وارد به بازار محسوب مي شود.
مك لارن در حدود ۵۰ سالي هست كه به ساخت ماشين هاي مسابقه اي مشغول است و اين خودروساز بود كه براي اولين بار استفاده از فيبر كربن را به مسابقات فرمول ۱ آورد. مدل هاي مدرن مك لارن از سال ۲۰۱۰ وارد بازار شدند كه معروف ترين آنها خودرو هاي سه تايري براي مسابقات رالي محسوب مي شدند كه در چند سطح عرضه مي شدند: سطح مبتدي،سري ورزشي،سري سوپر قدرتمند،بسيار ويژه، سري Ultimate.

مدل ۵۷۰S مك لارن در رده ماشين هاي اسپورت ساده قرار مي گيرد كه نشانگر اين است كه كمپاني مك لارن قصد جذب مشتري جديد در اين رده را دارد. اگر عملكرد تمام ماشين هاي هم رده ۵۷۰S را در سري ورزشي نظر بگيريم، با اطمينان مي توان گفت كه ۵۷۰S از همه آنها بهتر است.
طراحي بيرون و استايل ماشين
استايل اين ماشين هر بيننده اي را به خود جذب مي كند چرا كه در طراحي آن از نوك كوسه الهام گرفته شده و خط و خطوطي كه بر روي اين ماشين كار شده است به شكل هنرمندانه اي زيبا طراحي شده است.رنگ قرمز روشن سولفوري ماشين بسيار چشم نواز است و اگر براي تحليف انتخابات رييس جمهوري امريكا اين ماشين را نبرند، به جرات مي توان گفت زيبا ترين ماشين سال در اين رده محسوب مي شود. اين ماشين زيبايي خاصي مثل آئودي R8 دارد چرا كه زوايا و خط و خطوط در طارحي آن بسيار هنرمندانه كار شده است اما با اين وجود بايد گفت اين مدل مك لارن وحشي تر از آئودي است و در دنيا فقط داج وايپر و لامبرگيني هوراكان مي توانند به گرد پاي اين مدل ماشين در زيبايي برسند.
تجربه رانندگي با مك لارن ۵۷۰S

وقتي پاي راست خود را بر روي پدال گاز فشار مي دهيد و سقف متحرك را بالا مي دهيد، به واسطه شتاب بالاي اين ماشين، محكم به عقب پرت مي شويد. مك لارن ۵۷۰S از يك موتور توربو دو قلوي ۳٫۸ ليتري ۸ سيلندر بهره مي برد. اگرچه صدايي كه از موتور بر مي خيزد شبيه موتورهاي كوچك است و اين بدان علت است كه بر خلاف ماشين هاي ۸ سيلندر ديگر، از يك موتور ۸ سيلندر كوچك در اين ماشين استفاده شده است و اين كار را به كمك تجربيات زياد خود در توليد موتورهاي كوچك با قدرت بالا در ماشين هاي مسابقه اي قبلي خود انجام داده است. اگر چه موتور كوچك است اما قدرتي كه به ماشين مي دهد حيرت آور است.

,خودرو،مك لارن,[categoriy]

موتور مك لارن ۵۷۰S قادر به توليد ۵۶۲ اسب بخار نيرو و ۴۴۳ پوند بر فوت گشتاور است و پيستون هاي كوچك به كار رفته در اين ماشين گوياي اين امر هستند كه مك لارن همچنان علاقه مند است مدل هاي ديگر توليدي خود را كمي شبيه ماشين هاي مسابقه اي فرمول ۱ توليد كند. صداي موتور مخصوصا وقتي از تونلي عبور ميكنيد و پا را بر روي پدال گاز قرار مي دهيد، شبيه ماشين هاي فرمول يك مي شود؛ اينجاست كه متوجه مي شويد موتور مك لارن ۵۷۰S بيش از جثه ش مي غرد. مك لارن ۵۷۰S مانند يك گربه از جاي خود تيك آف مي كند و كلاچ دوگانه و سيستم انتقال هفت دنده اي اتوماتيك اين خودرو را قادر مي سازد كه با شتابي باورنكردني در مسيرهاي مستقيم به حركت در آيد.
اين ماشين نمونه خوبي براي ايده نرخ قدرت به وزن محسوب مي شود. مك لارن ۵۷۰S به واسطه استفاده از فيبر كربن و الومينيوم در بدنه آن، يك ماشين سبك وزن محسوب مي شود . وزن آن تنها ۳۱۸۶ پوند است كه ۴۰۰ پوند هم كمتر از آئودي R8 است. البته بايد گفت با اين وزن مي توان آن را سبك تر از ماشين هايي مثل شورلت چوي،فورد موستانگ،نيسان GT-R،داج وايپر، جگوار تيپ F و بسياري ديگر از ماشين هاي ورزشي دانست.سبكي اين ماشين امكان چابكي بيشتر به ماشين داده است و به همين خاطر انجام هر حركتي در فرمان ماشين به سرعت اعمال مي شود و همين امر حس خوبي به راننده القا مي كند.

نكته جالب در مورد مك لارن ۵۷۰S شخصيت دوگانه آن است. چرا كه علي رغم اينكه آن را ماشيني براي جاده و سرعت بالا به شمار مي آورند اما با سرعتي منطقي نيز ميتوان از آن در داخل منطقه شهري نيز استفاده كرد. سيستم انتقال اين ماشين يكپارچه است و خبري از بسياري از مشكلات ماشين هايي با دو كلاچ در اين ماشين نيست. (منظور ما اصلا آئودي نيست!)

دنده نيز در كسري از ثانيه در حد ميلي ثانيه عوض مي شود و به راننده اين امكان را مي دهد، وقتي تخته گاز مي رود يكي پس از ديگري دنده ها را به سرعت عوض كند. البته توصيه مي شود همواره در حالت دنده اتوماتيك حركت كنيد تا خود ماشين به صورت خودكار دنده مناسب را براي شما انتخاب كند.
سوييچ تغيير حالت ماشين نيز مستقل از شاسي و سيستم تعليق است و به شما اين امكان را مي دهد تا بين حالت هاي نرمال،اسپورت،مسابقه اي يكي را در هر لحظه انتخاب كنيد. اين موضوع سيستم تعليق را قوي تر و واكنش شاسي را به پيچ و كشش ها بهتر مي كند.

,خودرو،مك لارن,[categoriy]

وقتي شاسي ماشين عملكرد خوبي دارد، به راحتي مي شود به ترمزهاي كربن سراميكي اين ماشين اعتماد كرد. در بين تمام مدل هايي كه تاكنون امتحان كرده ام، ترمزهاي اين ماشين اولين نمونه اي بودند كه در سرعت پايين سر و صدا نمي كردند و با خيال راحت اين اعتماد به نفس را به راننده مي دهند كه حتي در سرعت پايين در شرايط سخت نيز مي توانند به ترمزها اتكا كنند. البته براي درگير كردن ترمزها نسبتا نيروي زيادي را بايد به پدال وارد آورد و اين موضوع نسبت به ماشين هاي سبك وزن ديگري كه تاكنون تست كرده بودم مقداري بيش از اندازه بود.

كاركرد بنزيني اين ماشين قيمت آن را پايين مي اورد البته فاكتور مصرف بهينه سوخت براي ماشيني در اين رده براي خريدار اهميت چنداني ندارد اما در هر صورت نمرات مصرف سوختي كه از EPA دريافت كرده است به شرح زير است: ۱۶ مايل در هر ليتر بنزين در شهر و ۲۳ مايل در هر ليتر بنزين در بزرگراه و ۱۹ مايل در هر ليتر بنزين در مسافتهاي تركيبي. اين آمار البته از آئودي R8 كه به ترتيب نمرات ۱۴/۲۲/۱۷ و داج وايپر ۱۲/۱۹/۱۴ به دست آورده اند، بهتر است. با اين حال آكوراي جديد موسوم به NSX توانسته ركورد خوبي در مصرف بنزين از خود به جاي بگذارد كه به ترتيب ۲۱/۲۲/۲۱ است .
طراحي داخلي

اولين چالشي كه با مك لارن ۵۷۰S مواجهيد اين است كه چطور سوار آن شويد! دكمه لمسي كه درها را باز مي كند، در قسمت زيرين نواري كه منتهي به گلگير عقب مي شود قرار دارد و با لمس آن، درب ماشين باز خواهد شد.موردي كه در مورد درهاي اين ماشين بايد گفت اين است كه درهاي آن راحت باز نمي شوند و سوار شدن به آن كمي سخت است. اين درها مانند بال پرنده به بالا ميروند و راننده و سرنشينان مي توانند سوار ماشين شوند.

,خودرو،مك لارن,[categoriy]

چالش دوم در مورد اين ماشين اين است كه چطور بر روي صندلي هاي آن بنشينيم.صندلي راننده خيلي پايين قرار گرفته است. به طوري كه جايگاه آن پايينتر از اگزوز ماشين است كه قسمتي از ان در كناره هاي ماشين قرار دارد.تنها راه اين است كه صندلي را قبل از سوار شدن مقداري به عقب كشيده و سپس وارد كابين راننده شويد.

اما قسمت سخت كار در همينجا به پايان مي رسد چرا كه بعد از مستقر شدن در صندلي، احساس خوبي به شما دست مي دهد. شما مي توانيد به دلخواه ارتفاع سقف را تنظيم كنيد و زاويه ديد جلوي راننده علي رغم پايين بودن بادگيرهاي كناري، همچنان مناسب است. پنجره كناري راننده بسيار فراخ و وسيع است و محدوديتي ندارد اما پنجره پشتي باريك است و مناظر زيادي از قسمت عقب ماشين ديده نمي شود.

,خودرو،مك لارن,[categoriy]

كمپاني مك لارن به ماهيت شركت خود كه توليد ماشين هاي مسابقه اي بوده در توليد اين مدل نيز پايبند بوده و محل قرارگيري پدال و حاي پوزيشن راننده را نيز مانند ماشين هاي مسابقه اي طراحي كرده است. فرمان اين ماشين تا حدي نامرسوم است چرا كه ماشين هايي در اين رده معمولا فرمان هاي ضخيم تري در خودرو قرار مي دهند تا با كمترين نيرويي بتوان آن را حركت داد. و اين چيزي است كه در مك لارن ۵۷۰S ديده نمي شود چراكه فرمان آن بسيار نازك است و در قسمت راست ماشين قرار داده شده است.

پدالها متاسفانه خيلي باريك هستند و افرادي كه كفش بزرگ به پا دارند يا پاهاي بزرگي دارند ممكن است تصادفاً پا را بر روي چند پدال بگذارند و پدالي در قسمت چپ قرار داده نشده تا از پاي چپ هم بتوان استفاده كرد.طراحي داخلي اتاق ماشين به صورت اسپورت و زيبا انجام شده است و موارد مورد استفاده در كابين داخل ماشين نيز از مرغوب ترين نوع آنها به شمار مي رود.براي اتاق داخلي ماشين نيز رنگ هاي مختلفي در اختيار است كه انتخاب را براي مشتريان راحت مي كند.
آپشن هاي الكترونيكي و ارگونوميك

طراحي داخلي مك لارن ۵۷۰S و اپشن هاي فرعي به كار رفته در آن بسيار شبيه آنچه در آئودي مي بينيم است.سيستم ناوبري و وضعيت آب و هوا را مي توانيد از طريق يك صفحه لمسي عمودي در اختيار داشته باشيد. پيدا كردن برخي از آپشنها مثل سنسور پاركينگ كمي سخت است چرا كه در قسمت زير فرمان طراحي شده اند.دوربين هايي كه در اين ماشين به كار رفته آنقدر با كيفيت هستند كه مي توان با صفحه نمايش آن نينتندو بازي كرد. با اين وجود بايد گفت كه كار با صفحه نمايش چند رسانه اي لمسي اين ماشين چندان راحت نيست و براي استفاده از قابليت هايي مثل ناوبري و سيستم پيش بيني اب و هوا بايد چندين دكمه را فشار دهيم. پيشنهاد نمي كنيم كه از نقشه اين ماشين كه بر روي صفحه نمايش آن به تصوير كشيده مي شود براي ناوبري استفاده كنيد.

,خودرو،مك لارن,[categoriy]

البته ذكراين نكته خالي ازلطف نيست كه در حين تست ماشين دريافتيم كه برخي از آپشن هاي ۵۷۰S نيز به خوبي كار نمي كنند. مشكل از جايي شروع شد كه ماشين با مشكلي در باتري رو به رو شد و در نتيجه چراغ هاي ماشين روشن نمي شدند و متاسفانه اين مشكل به روشن نشدن چراغها منتهي نمي شد و بادگيرها و برخي كنترل هاي كنسول و سيستم تعيين وضعيت آب و هوا نيز از كار افتادند. البته هيچ يك از مشكلاتي كه ذكر شد بر روي رانندگي تاثير مستقيم ندارند اما به هر حال اين موارد در ماشيني تا اين حد گران قيمت كمي آزار دهنده به نظر مي رسد.
قسمت بار

در فضاي داخلي ماشين، قسمت بار در حد بسيار ويژه و خاص تعبيه شده است و درواقع جايي براي قرار دادن وسايل اضافي در آن در نظر گرفته نشده است. درها جايي براي قرار دادن وسيله اضافي ندارند و هر چيزي كه در ماشين قرار دهيد ممكن است با باز كردن درهاي قيچي مانند اين ماشين به بيرون بريزند. البته قسمتهايي براي قرار دادن فنجان قهوه و چاي در اين ماشين تعبيه شده كه بسيار كوچك هستند و در كل توصيه نمي شود در حين رانندگي با اين ماشين نوشيدني ميل نماييد.

,خودرو،مك لارن,[categoriy]

از انجايي كه اين ماشين از نوع ماشين هايي است كه موتور در قسمت وسط ماشين قرار دارد، در نتيجه صندوق عقب مرسوم در ماشينهاي ديگر، آن در قسمت جلوي آن طراحي شده است كه خيلي هم بزرگ نيست و شايد تنها بتوان يك چمدان و يك كيف مسافرتي را در ان قرار داد. واقعا از مك لارن ۵۷۰S انتظار داشتيد تا ماشيني براي حمل وسايل شما باشد؟

صندوق جلوي ماشين فضايي در حد ۵٫۳ مترمكعب در اختيار قرار مي دهد كه خيلي زياد نيست ولي اگر به فضاي بيشتري نياز داشتيد مك لارن پيشنهاد خريد مدل ۵۷۰GT را به شما مي دهد. مدل GT يك سطح شيشه اي بر روي موتور قرار داده و ۷٫۸ مترمكعب فضا در اختيار سرنشينان قرار مي دهد. در مقام مقايسه صندوق بار مك لارن ۵۷۰S با آئودي R8 كه ۸ مترمكعب فضا دارد و آكورا NSX كه ۴٫۴ مترمكعب فضا در اختيار سرنشينان مي گذارد مي توان گفت اين مدل از مك لارن حد وسط را گرفته است.اگر به فضاي زيادي براي حمل بار نياز داشتيد يك داج وايپر بخريد كه ۱۴٫۷ مترمكعب فضا در اختيار شما قرار مي دهد.

,خودرو،مك لارن,[categoriy]

ايمني

همانطور كه انتظار مي رفت، مك لارن ۵۷۰S در تست تصادف بزرگراه ملي شركت نكرده است. سوپر ماشين هايي مثل مك لارن ۵۷۰S معمولا آپشن هاي الكترونيكي لوكسي كه در بسياري از ماشين هاي لوكس مي بينيد را ندارند و اگر فردي اين آپشن ها را بخواهد اين خودروساز آن ماشين خاص را براي آنها توليد مي كند ولي قيمت آن بسيار بالا مي رود. در حالي كه آپشن هايي مثل ايربگ استاندارد،ترمزهاي ضد قفل، كنترل كشش را در اين ماشين مي بينيد اما آپشن هايي مثل سيستم هشدار برخورد با مانع از رو به رو، سيستم هدايت ماشين بين خطوط،هشدار نقطه كور،ترمز اتوماتيك در لحظات اورژانسي، پارك اتوماتيك را در اين مدل از مك لارن نمي بينيد. اما اين آپشن ها را در رقباي اين ماشين نيز نمي توانيد ببينيد و مورد عجيب و منفي براي اين ماشين محسوب نمي شود.
ارزش اين ماشين در كلاس خود

شما اين مدل از مك لارن را در هر گوشه از خيابان نمي توانيد ببينيد، حتي اگر همسايه شما پولدار هم باشد باز هم امكان ديدن اين ماشين در اطراف خود را خيلي زياد نداريد چرا كه قيمت پايه اين ماشين ۱۸۷۴۰۰ دلار است كه بايد ۲۵۰۰ دلار نيز براي هر بار سواري با آن كنار بگذاريد(مصرف سوخت). نمونه اي كه ما تست را بر روي آن انجام داديم چند آپشن اختصاصي هم داشت كه عبارت بودند از پكيج فيبر كربن ۲۴۶۰۰ دلاري، رنگ قرمز سولفوري ۴۱۵۰ دلاري، صفحه ديسك زرد رنگ ۱۰۵۰ دلاري و يك پكيج اسپورت ۳۸۶۰ دلاري و يك پكيج لوكس ۶۵۳۰ دلاري كه شامل رنگ مات كف ماشين، دوربين، سنسور پاركينگ و تايرهاي پيرلي ح زيرو كورساي تابستاني مي شود.

ماشين


برچسب: ، تجربه رانندگي، خريد و فروش خودرو، عكس ماشين، قيمت خودرو، ماشين مسابقه،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۰۳:۳۷:۲۹ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :